January 27, 2013

Nasi Daging Utara


Saya rasa bertuah bila saya mendapat peluang menetap di Dubai. Sebelum sampai ke Dubai, saya selalu makan Nasi Daging tetapi tidak pernah ada hajat untuk membuatnya sendiri. Apabila saya sampai disini maka saya harus belajar membuatnya kerana nasi ini adalah kegemaran ahli keluarga.

Setelah mencuba berkali-kali, saya rasa resepi ini boleh diguna pakai untuk masa hadapan.


Nasi daging ini akan menjadi sedap apabila air asamnya sedap. Inilah rahsianya....kerana kalau air asam ni tak menjadi maka nasi daging juga hilang enaknya,

Air Asam





Selain air asam, acar juga memainkan peranan. Saya selalunya akan buat acar mentah seperti dalam gambar dan kadang-kadang atas permintaan saya akan buat acar rampai. Walau bagaimana pun kedua-dua acar ni menepati selera apabila kita makan nasi daging. Selain acar, dalcha juga penting.




Dalcha ini saya belajar dari seorang sahabat yang sama-sama menetap di Dubai. Aini Sabira, sekarang sudah berpindah ke Qatar. Dia memang pandai masak makanan orang utara Semananjung Malaysia.

Bahan-bahan untuk Nasi Daging

- 5 cawan beras basmati (beras biasa pun boleh)
- 1 1/2kg daging lembu
- 3 labu bawang besar (saiz sederhana)
- 1 ulas bawang putih
- 1 inci halia
- 3 sudu besar rempah kurma
- 3 sudu besar minyak untuk menumis
- garam secukup rasa

Cara membuat:

- Kalau kita menggunakan beras basmati maka beras tersebut hendaklah direndam terlebih dahulu sekurang-kurangnya selama satu jam. Kalau beras biasa tak perlu direndam, cukup mencuci beras sahaja.

- Daging tadi hendaklah direbus sehingga empuk dan air rebusan daging akan digunakan untuk memasak nasi. Oleh kerana saya menggunakan beras basmati dan beras tersebut sudah pun direndam dan lembut maka saya hanya perlukan air rebusan yang sedikit sahaja, iaitu air tadi bila dimasukkan kedalam beras akan sama banyaknya(sama paras) dengan beras tadi.

- Bawang besar, halia dan bawang putih hendaklah dikisar dan ditumis sehingga naik baunya.  Masukkan beras dan kacau biar sampai rata dengan bahan tumisan tadi. Baru masukkan air rebusan daging, pastikan sama paras dengan nasi. Tetapi kalau menggunakan beras biasa, airnya haruslah seperti biasa.

- Masukkan rempah kurma dan garam. Kacau hingga rata. Tutup periuk dan biarkan nasi masak. Saya tidak tumis rempah kurma, tetapi kalau nak tumis boleh juga. Tetapi nasinya nanti akan gelap sedikit. Saya tidak suka nasi yang gelap.

Bahan-bahan Air Asam

Bahan-bahan

- 5 biji tomato
- 5 biji bawang besar
- 5 biji cili hijau
- cili api mengikut citarasa
- cili sos mengikut citarasa
- 2 sudu besar belacan tumbuk
- 2 sudu besar kerisik
- asam jawa mengikut citarasa
- garam dan gula secukupnya

- Hiris tomato, cili dan bawang nipis-nipis. Campukan semua bahan-bahan diatas dan gaulkan sehingga rata. Kalau kita rasa airasam tersebut sudah cukup masam, masin, manis dan pedas.....maka cukuplah. Kalau masih kurang tambahlah bahan-bahan yang diperlukan.

- Nasi Daging kalau dimakan panas-panas memang sedap. Daging rebus tadi dihiris dan digaul bersama air asam dimakan waktu tengahari memang ummpph!! Selamat menjamu selera..




1 comments:

Ady Lina Abu Zarin said...

resepinya kak?

Post a Comment

About Me

Saya berasal dari Kampung Padang 'A', Astana Raja, Kota Negeri Sembilan. Pendidikan awal saya di Sekolah Kebangsaan Astana Raja. Cik gu yang paling saya ingat semasa di sekolah ini ialah Cikgu Hasnah Peral, Cikgu Zaharah dan Ustaz Hussin. Ada sejarah yang penyebabkan saya ingat pada mereka sampai sekarang.

Cikgu Hasnah tu...cikgu pertama di sekolah tersebut manakala Cikgu Zaharah ni...saya selalu bawakan ulam pegaga untuk dia dan dia akan bagi saya duit 20 sen..Ustaz Hussin pula...masa dia tengah mengajar, saya keluar dari kelas untuk minum air. Kemudian dia tanya saya kenapa keluar...saya jawap "saya sakit perut ustaz"...terus dia suruh saya pergi klinik. Sebenarnya saya keluar minum...sedangkan masa tu.......dot dot dot....

Kawan-kawan yang saya ingat namanya sampai sekarang antaranya Hamidah Osman, Hamidah Yusof, Nora Shamsudin, Faridah Doya, Hanita Mohamad dan Nirwana...yang lain...Mohd Hanafiah...(sebab ayahnya cikgu di sekolah)...yang lain tu tak berapa pasti...dah lama sangat..

Secondary School

Keputusan Penilaian Darjah 5 saya tu baik....dapat masuk sekolah berasrama di Sikamat Seremban. Sekolah Menengah Agama Sheikh Haji Mohd Said....jiran kita Sekolah Tunku Kurshiah.

Masih segar dalam ingatan lagi...sekolah masa dulu-dulu. Masa nak periksa tu...Darjah 5, Kak Lang belikan 5 buah buku untuk saya ulangkaji (semua subjek). Oleh kerana hanya ada 5 buah buku sahaja...sampai saya hafal semua jawapan...bila tengok soalan dah tau jawapannya...tak tau dah berapa kali ulang buku tu....susahnya hidup masa itu.

Bila dapat masuk asrama...masalah juga...kenapa? Mak dan abah tak ada duit. Mujur juga ada padi dalam Ku'i (tempat simpan padi)....jemur semula padi tu dan jual untuk dapatkan duit yuran sekolah (tak ingat berapa jumlah) tapi ada juga masalah lagi...apa pulak? Macamana nak pergi ke sekolah tu...di Seremban. Mujur ada Allahyarham bang Kassim....dia ada kereta...jadi kami sewa kereta dia untuk ke Seremban (45 minit dari rumah pada masa sekarang). Sehari sebelum berangkat tu...mak jual ayam...tak ingat berapa ekor...nak buat tambang dan duit untuk belanja....susah betul ya...

Masa duduk asrama...abah tak boleh datang selalu sebab abah tak ada lesen motor. Alhamdulillah...pak cik Musa...Jaga di sekolah tu tinggal berhampiran dengan kampung kami...jadinya bolehlah mak kirimkan barang pada pak cik Musa. Selalu mak akan kirim ikan bilis goreng bercili dengan kacang tanah....bila ada jer barang mak kirim...pak cik akan panggil dari bawah...Milah ooo Milah...seronoknya bila pak cik panggil...dalam fikiran adalah makanan yang sedap sikit dari makanan asrama hari ni....

Banyak kenangan di sekolah ni...Pengetuanya Ust Haji Mohd Yusof...garang betul...Guru Maths (F3) Cikgu Mat Shah...terima kasih cikgu (duduk di Gedung Lalang, Serembn), Ust Zubaidah Sheikh Ahmad, Mrs Ang (selalu tumpang teacher bila nak ke Seremban)...Guru Sains saya sangat tegas Cikgu Normah (ingat lagi celak di mata cikgu tu)....cik gu Siti Hawa (kami dok kira perkataan "a" cikgu..)...manis sungguh masa tu...

Kenangan paling manis disini.....masyaAllah hanya Allah saja yang tahu....jeng..jeng...jeng ....(malu nak ceritalah) selain itu ...dapat kutu kepala dari kawan-kawan..nak tau siapa?....alamak, dia tu kaki gaduh lah...

Abang angkat saya Abdul Razak...dan adik angkat juga Abdul Razak...yang ingat dia ni orang Dusun Nyiur Seremban..entahlah...habis kat situ jer. Kawan-kawan perempuan.... mana dia orang ni..Zunairah, Zurainah, Khatijah Abu Bakar, Zubaidah Abu Bakar, Norazlina Sidek....ah ramai lagi. Masih berhubung lagi dengan Safiah Abdul Rahman...dan Hafizah ( senior ...lupa panggilannya saya hentam Along...rupanya dia Angah).

Periksa SRP...cemerlang. Seterusnya SPM...cemerlang lagi. Mesti rajin belajar...kita orang susah ( mesti masuk U ). Alhamdulillah...masa belajar disini..saya dapat biasiswa Rm48 sepenggal...banyak masa tu..Kena tambah rajinlah sebab dapat bantuan kerajaan..masa Tingkatan 5 dapat Rm120 sepenggal...banyaknya (masa tu).

Kolej Islam Kelang

Selepas kecemerlangan terbukti dalam SPM, saya ditawarkan tempat untuk belajar bersama kawan-kawan lain yang pandai. Kolej Islam Kelang adalah antara sekolah berasrama penuh bantuan kerajaan yang terbaik pada masa itu. Sesiapa yang belajar dari sekolah beraliran agama dan lulus cemerlang dalam SRP dan SPM akan ditawarkan tempat untuk belajar di situ. Bagi saya bila saya sudah belajar di KIK maka saya sudah menempah tempat untuk ke universiti. Saya sangat yakin tentang itu.

Semasa di KIK, saya belajar bersungguh-sungguh untuk lulus cemerlang dalam STPM. Sepanjang saya belajar di sana saya mendapat bantuan sepenuhnya dari kerajaan. Asrama saya di Kelang juga berhampiran dengan rumah kakak-kakak saya di Kuala Lumpur. Keadaan menjadi semakin mudah apabila mereka selalu melawat saya diasrama. Saya hanya menumpukan perhatian pada pelajaran saya saja. Alhamdulillah...kesemua lima matapelajaran yang saya ambil telah lulus dengan cemerlang.

Sukacita saya memberitahu bahawa usaha saya memang berbaloi. Ketika semua orang sudah tidur, saya masih lagi belajar. Sebelum semua kawan-kawan bangun dari tidur, saya sudah pun siap sedia untuk ke sekolah. Saya memang rajin belajar sebab saya nak masuk universiti. Pada masa itu tumpuan saya hanyalah pada Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Allah yang Maha Mengetahui. Dia telah menentukan segala-galanya. Berkat usaha dan doa saya. Ibubapa saya juga senantiasa mendoakan kejayaan saya. Saya ditawarkan belajar di UIAM dalam jurusan Ekonomi untuk sessi 1986/90. Alhamdulillah....

Dunia